از سال ۱۹۵۰ و با پیشرفت روز به روز صنعت نیاز به کنترل کننده های پیشرفته بوجود آمد. معایب و مشکلات سیستم های کنترلی آن زمان مانند نویز، حجم تابلوهای کنترلی و نیز خطایابی؛ بسیار دشوار و گاها زمان گیر شدن پیدا کردن نقص و رفع آن، بر این شد تا پای ” کنترل کننده های منطقی ” در سال ۱۹۶۰ به صنعت باز شود.

این سیستم ها مشکل اول یعنی کاهش نویز و حجم تابلو های کنترل را برطرف نمودند اما هنوز مشکل خطایابی و رفع آن برطرف نشد به علاوه اینکه مشکل بازرسی از وضعیت لحظه ای این سیستم ها و برنامه ریزی مجدد آنها نیز خودنمایی می کرد که در سال ۱۹۷۵ ” سیستم های مانیتورینگ “ ابداع و در کنار سیستمهای کنترلی به کار برده شدند؛ به طوری که امروزه ” مانیتورینگ ” جایگاه ویژه و جدا نشدنی از طراحی سیستم های کنترلی دارند. می توان اینطور گفت، ” مانیتورینگ “ در هرم اتوماسیون ، در نوک قله قرار دارد و این امر به اهمیت سیستمهای مانیتورینگ اشاره می کند. امروزه صنایع بزرگی چون پتروشیمی، تولید انرژی، صنایع شیمیایی، خودروسازی، غذایی و… بدون وجود مانیتورینگ لحظه به لحظه فرآیند قادر به ادامه کار نیستند.


مانیتورینگ چیست ؟مانیتورینگ چیست ؟

به طور کلی تعریف و مفهوم مانیتورینگ عبارتست از :

 ” جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از بخش های مختلف واحدهای صنعتی (اعم از مجزا و غیرمجزا) و نمایش آنها با فرمت های خاص روی صفحه نمایش جلوی اپراتور مربوطه ”

 ” مانیتورینگ عملی مربوط به نمایش و یا مشاهده وضعیت یک سیستم است ”

 

اما این نوع نامگذاری و کاربرد، بسیار قدیمی است چرا که امروزه مانیتورینگ مفهومی فراتر از صرفا مشاهده وضعیت پیدا کرده؛ به عنوان مثال امروزه توسط سیستم های مانیتورینگ می توان به عملگرها فرمان نیز صادر نمود و یا با برخی از قسمت ها ارتباط دو طرفه برقرار کرد.


مزایای مانیتورینگ مزایای مانیتورینگ :

 نمایش گرافیکی شمای کلی پروسه و فرآیند تحت کنترل
 نمایش وضعیت لحظه به لحظه پروسه
 نمایش پارامترهای مهم فرآیند
 نمایش آنلاین خطا و محل آن
 ثبت دوره ای وضعیت ها
 تغییر و اصلاح نقطه کار

 


اتاق های مانیتورینگ

 شرایط تخصصی اتاق های مانیتورینگ :

اتاق های کنترل بدلیل اهمیت بالایی که در روند صحت اجرای پروسه و فرآیند نهایی دارند باید دارای شرایط خاص زیر باشند :
 تهویه مناسب
 رطوبت و دما
 میزان تمیزی هوا
 کاهش نویز جهت صحت اطلاعات دریافتی و ارسالی
 طراحی مهندسی خود اتاق کنترل
 عدم مشکل جسمانی تکنسین مربوطه
 امنیت

 

 موارد خاص در طراحی اتاق کنترل :

 دمای مناسب (در حدود ۲۵ درجه)
 رطوبت مناسب با محیط و موقعیت جغرافیایی
حفاظت کامل در مقابل آتش
 امنیت ورود و خروج افراد
 نصب سیستم های نویزگیر
 تهویه مطبوع
 تدابیر اضطراری قطع برق
 ارتباط با بیرون اتاق


دستگاه ها و واسط های گرافیکی ( HMI چیست ) ؟

واسط های گرافیکی یا به اختصار HMI دستگاه های مدرنی هستند که با آنها می توان بین کاربر و کنترل کننده به صورت کاملا گرافیکی ارتباط برقرار کرد. دستگاه های HMI برای هر یک از کنترل کننده های منطقی بخصوص فرق می کنند و نیاز به برنامه نویسی مخصوص به خود را دارند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.